مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان
تبادل
لینک هوشمند
پيوندهای روزانه
لینک های مفید |
شرط دوم : احترام متقابل انـسـانـیـت ، جـوهر واحد و مشترک میان تمام بنی آدم است ، پس باید همه انسان ها، علی رغم داشـتـن گـرایـش ها و جهت گیری های متفاوت ، به یکدیگر احترام بگذارند، زیرا همگی در جـوهـره انـسـانـی بـا یـکدیگر مساوی اند. امام علی (ع ) می فرماید: ((مردم دو قسم اند، یا برادر دینی تو هستند و یا در خلقت مانند تو می باشند.))22قـرآن کـریـم مـسـلمـانـان را بـه داشـتن رابطه حسنه با مخالفان دینی خود و نیز ارتباط براساس احترام متقابل ، احسان ، رعایت حقوق تشویق می کند؛ البته تا زمانی که آنان با مسلمانان رابطه مسالمت آمیز داشته باشند و علیه ایشان دست به تجاوز نزنند، خداوند می فـرمـایـد: ((خـدا شما را از کسانی که در (کار) دین با شما نجنگیده و شما را از دیارتان بـیـرون نـکرده اند، باز نمی دارد که با آنان نیکی کنید و با ایشان عدالت ورزید، زیرا خدا دادگران را دوست دارد.))23پـیـمـان هـا و مـعـاهـدات صـلح را کـه پـیـامـبـر(ص ) بـا قبایل یهود، مجامع نصرانی و گروه های مشرک عرب ، بسته بودند، نمونه هایی است که بـیـان مـی کند، اسلام به دنبال برقراری روابط انسانی مثبت با افراد مختلف به منظور یک زندگی مشترک و مسالمت آمیز است .تاریخ اسلام نشان می دهد، مسلمانان به دلیل تعالیم و آموزه های اسلامی ، به این پیمان هـا و مـعـاهـدات پـای بـنـد بودند، زیرا قرآن می فرماید: ((و به پیمان وفا کنید، که از پـیـمـان پـرسـش خـواهـد شـد.))24 و نـیـز ((و آنـان که چون عهد بندند، به عهد خود وفا دارند.))25 1. شهروندی ادیان مختلف در اولیـن سـال تـاءسـیـس جـامعه اسلامی در مدینه ، پیامبر(ص ) قانون سیاسی اداری را برای این صحیفه شهروندی غیر مسلمان را در ایجاد جامعه جدید به رسمیت شناخت و وظایف ، حقوق و منزلت آنان را مانند دیگر شهروندان مسلمان قلمداد کرد.در یـکـی از بـنـدهای این صحیفه که پیامبر(ص ) نوشتن آن را دستور فرمودند، آمده است : ((یـهـود بنی عوف با مؤ منان یک امت هستند، یهود بر دین خود و مسلمانان هم تابع دین خود بـاشـنـد و در ایـن حکم تفاوتی میان خودشان و بندگانشان نیست مگر آن که کسی ستم یا گـنـاهـی کـند که خود و خانواده اش را به هلاکت می اندازد. یهود بنی نجار نیز مانند بنی عوف چنین اند... .))26مرحوم علامه محمدمهدی شمس الدین در تحلیل این موضوع می گوید:ایـن مـوارد نـشـان مـی دهـد که اسلام اندیشه تاسیس جامعه سیاسی متنوع را در یک دولت و نـظـام واحـد بـراسـاس دیـن اسـلام پـذیـرفـتـه اسـت کـه هـمـه مـردم از حـق کـامـل شـهـرونـدی بـرخوردار گردند و در ایجاد دولت شرکت جویند. شرط نکرده است که بـرای تـاسـیـس دولت اسـلامـی بـایـد هـمـه جـامـعـه بـه طـور کامل و خالص اسلامی باشند...نظرات شما عزیزان: |
موضوعات وب
آرشيو مطالب
لینک های مفید
امکانات وب |
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |